مکانیک

۱ مطلب در بهمن ۱۳۹۱ ثبت شده است

 با سلام خدمت دوستان گرامی.

این مطلب در مورد ساخت pdf از عکس‌های اسکن شده یک کتاب با یک سند است که نتیجه تجربیات شخصیه خودمه. حتماً متوجه شده‌اید که بعد از اسکن کتاب یا سند با انبوهی از  عکس‌های اسکن شده مواجه هستید که گاهاً حجم این فایل‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای بالاست و شما مجبورید کتاب را با کیفیت کمتر اسکن کنید تا از حجم فایل نهایی بکاهید. در روشی که در اینجا به شما پیشنهاد می‌کنم نیازی به کاهش کیفیت عکس‌ها نیست برعکس با خیال راحت با رزولوشن بالا مدارک خود را اسکن کنید که البته بهترین کیفیت، که از لحاظ بهینه برای حجم و کیفیت تصویر رزولوشن 300*300 را پیشنهاد می‌کنم که فک کنم برای تمامی اسناد مناسب باشد البته از رزولوشن بالاتر هم می‌توانید استفاده کنید که در چاپ تأثیر زیادی ندارد پس بیهوده حجم فایل خود را زیاد نکنید

حال که عکس‌ها را اسکن کردید توسط نرم افزار Advanced.Batch.Converter که از سایت‌های ایرانی قابل دریافت است عکس خود را مطابق زیر تبدیل کنید.

ابتدا نرم افزار را اجرا کرده ؛ گزینه batch mode را انتخاب کرده پنجره‌ای مطابق زیر باز می‌شود.

 

همان‌طور که در شکل می‌بینید از پنجره یک عکس‌های اسکن شده را انتخاب کرده و دکمه add را مطابق دو زده و در پنجره شماره سه لیست فایل‌هایی را که برای تبدیل اضافه کردید قابل مشاهده است. حال از قسمت output format گزینه tif را مطابق چهار انتخاب کرده و گزینه options… را بزنید. پنجره‌ای مطابق زیر باز می‌شود

 در این پنجره از قسمت color گزینه سیاه و سفید را انتخاب می‌کنیم (1 bit (b/w))  توجه داشته باشید که این مطلب برای اسنادی مفید است که رنگی نیستند و عکس چندانی ندارند و بیشتر، متن در آن‌ها وجود دارد و اگر سند پر از عکس باشد رنگ عکس‌ها را از دست می‌دهید و کلاً سیاه و سفید می‌شود. از گزینه compression، نوع فشرده سازی را g4fax انتخاب کنید و ok را بزنید اگر از برنامه‌های مشابه استفاده می‌کنید و این گزینه را نداشت می‌توانید نوع فشرده سازی را ccitt g4 را انتخاب کنید بقیه گزینه‌ها تغییر چندانی در فشرده سازی ندارد و حجم فایل کم نخواهد شد. حتماً باید یکی از این دو نوع سیستم فشرده سازی استفاده کنید تا نتیجه مطلوب بگیرید. جدول زیر نتایج فشرده سازی برای فرمتهای مختلف و فشرده سازی‌های مختلف است که خودم امتحان کردم با توجه به جدول می‌توانید ببینید چرا این انتخاب انجام شده است.

 در صورت نداشتن نرم افزار فوق می‌توانید از paint ویندوز استفاده کرده و عکس را با آن باز کنید و با استفاده از گزینه save as فرمت عکس را png یا gif کنید بستگی به عکس ببینید کدام نتیجه بهتر می‌دهد ولی با روش بالا نتیجه کار بسیار متفاوت خواهد بود.

حال convert را بزنید و عکس‌های اسکن شده سیاه سفید با کیفیت بالا و حجم کم خواهید داشت. برای تبدیل این عکس‌ها به pdf از نرم افزار ap image to pdf استفاده کنید که بهترین نتیجه را در بین نرم افزارهای مشابه دارد و اصلاً حجم شما را بعد تبدیل افزایش نمی‌دهد و کار با آن بسیار آسان می‌باشد. این نرم افزار نیز از سایت های ایرانی قابل دریافت است.

برای عکس‌های رنگی از فرمت png در بعضی موارد هم gif استفاده کنید که بستگی به عکس شما با توجه به الگوریتم فشرده سازی هرکدام ممکن است حجم کمتری را ارائه دهد.

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است.

tag:

چگونه یک کتاب را اسکن کنیم ، چگونه اسکن کنیم ، اسکن با کفیت بالا ، اسکن متن 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ بهمن ۹۱ ، ۱۲:۵۰
امیرحسین شادائی